Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1b): Gobelíny – tématika, potahy, nástěnné goblény

Nástěnný koberec tkaný barevným útkem na nebarvené a útkem kryté osnově, název odvozen od Pařížské manufaktury les Gobelíne zalo-žené roku 1662 Ludvíkem XIV.

Gobelíny jsou vytkávané z nejdražších a nejskvostnějších materiálů do nejmenších detailů. Gobelín je záležitost slavnostní, je to plošné umění (textil, obraz). Mnoho gobelínů se vyrábělo přímo na zakázku do určitých architektonických místností podle uměleckého cítění, byly objednávány k příležitostem svateb, korunovací, polit.vítězných událostí atd. Mnohdy se vyráběly celé série, velikostí a formátově přizpůsobené k prostorům kde měly být vystaveny. Gobelín je plátno v němž útek dokonale kryje osnovu. Funkce gobelínů je členění a dotvoření prostoru a schopnost tepelné a akustické izolace.

Dějiny gobelínů:
Gobelíny se dostali do České země až ve 14. století z Francie a Německa. Zájem o gobelínové umění měl hlavně Rudolf II., který toužil obhotait svou sbírku vzácnými kusy, než zavést řemeslo v zemi. V podstatě se k nám jen gobelíny jenom dovážejí (Francie, Německo). V 19.století řemeslo prožívá dobu úpadku způsobenou tovární výrobou.

První dílny u nás:
V r. 1895 zakládá ve Valašském kraji malíř Rudolf Schlautauer výrobu gobelínů. Na motivech se podílejí i jiní malíři, materiál barvil rostlin-nými barvivy (převáděl své kolorované ilustrace pohádek na gobelíny). V roce 1910 vzniká gobelínová manufaktura v Jindřichově Hradci (Marie Teinitzerová)

Nejznámější tvůrci gobelínů:
František Kysela – je považován za zakladatele českých gobelínů, v roce 1922-23 vytvořil sérii gobelínl pro hudební síň.

Antonín Kybal – po skončení studíí zakládá svou vlastní dílnu, tká gobelíny a nástěnné koberce z rostlin.motivy

Vladimír Sychr – gobelín pro aullu pražského Karolina (tento gobelín doprovází významné události), střed gobelínu je ikonografického schématu na líci pečeti karlovi univerzity. Okolí je vyplněno osmi znaky zemí Karla IV. A čtyřmi emblémy a latinským citátem zakládací listiny.

Max Švabinský – Ztvárňuje barokní obraz madona na lovu, nebo stylizované květy.

Karel Svolinský – námět Orfea mezi zvířaty

Milada Marešová – Tvořila starověké gobelíny = tzv.verí/u/y (např. medvěda jako krále lesa, galského kohouta atd.)

Vladislav Vaculka – tvořil goblény na folklorní témata (mapř. Jízda králů, Vynášení smrtky)

Žádné komentáře:

Okomentovat